Mobil İşletim Sistemi Nedir?

Perform Yazılım
2 min readAug 5, 2023

--

Mobil işletim sistemleri, bir masaüstü bilgisayar işletim sisteminin özelliklerini mobil veya el kullanımı için yararlı olan ve genellikle telefon ve veri bağlantısı için kablosuz dahili modem ve SIM tepsisi içeren diğer özelliklerle birleştirir.

Ve artık günümüzde, geleneksel masaüstü işletim sistemi artık azınlıkta kalmış olup, Mobile OS’a göre daha az kullanılan bir işletim sistemi türüdür.

Mobil işletim sistemi, akıllı telefonlar, tabletler, akıllı saatler, akıllı gözlükler veya diğer -laptop olmayan kişisel mobil bilgi işlem cihazları için bir işletim sistemidir. Tipik dizüstü bilgisayarlar gibi bilgisayarlar “mobil” olsa da, orijinal olarak tarihsel olarak belirli mobil özelliklere sahip olmayan veya ihtiyaç duymayan masaüstü bilgisayarlar için tasarlandıkları için, üzerlerinde kullanılan işletim sistemleri genellikle mobil olanlar olarak kabul edilmez. Mobil ve diğer formları ayıran bu çizgi, daha yeni cihazların geçmişin donanımlarından farklı olarak daha küçük ve daha mobil hale gelmesi nedeniyle son yıllarda bulanıklaştı. Bu çizgiyi bulanıklaştıran temel özellikler, tablet bilgisayarların ve hafif dizüstü bilgisayarların tanıtılması ve ikisinin 2'si 1 arada bilgisayarın hibritleştirilmesidir.

Mobil işletim sistemleri, bir masaüstü bilgisayar işletim sisteminin özelliklerini mobil veya el kullanımı için yararlı olan ve genellikle telefon ve veri bağlantısı için kablosuz dahili modem ve SIM tepsisi içeren diğer özelliklerle birleştirir. 2018'in ilk çeyreğinde, yüzde 60,2'si Android ve yüzde 20,9'u iOS çalıştırarak 123 milyondan fazla akıllı telefon satıldı (şimdiye kadar kaydedilen en yüksek). Bununla birlikte, 2018 (1.56 milyar) kadar olmasa da, 2021 hala yükselen satışlara sahipti, tam olarak 1,43 milyar ve yüzde 53,32'si Android idi. Android tek başına popüler masaüstü işletim sistemi Microsoft Windows’tan daha popülerdir ve genel olarak akıllı telefon kullanımı (tabletsiz bile) masaüstü kullanımından daha fazladır.

Mobil iletişim yeteneklerine sahip mobil cihazlar (örneğin akıllı telefonlar), iki mobil işletim sistemi içerir — ana kullanıcıya yönelik yazılım platformu, radyo ve diğer donanımı çalıştıran ikinci bir düşük seviyeli tescilli gerçek zamanlı işletim sistemi ile desteklenir. Araştırmalar, bu düşük seviyeli sistemlerin, kötü amaçlı baz istasyonlarının mobil cihaz üzerinde yüksek düzeyde kontrol elde etmesine izin veren bir dizi güvenlik açığı içerebileceğini göstermiştir.

Mobil işletim sistemleri 2017'den beri çoğunluk kullanımına sahiptir (web kullanımıyla ölçülür); yalnızca onları çalıştıran akıllı telefonlar bile (tabletler hariç) çoğunluk kullanımına sahiptir, diğer tüm cihazlardan daha fazla kullanılır. Bu nedenle, geleneksel masaüstü işletim sistemi artık azınlık olarak kullanılan bir işletim sistemi türüdür. Bununla birlikte, varyasyonlar bölgelere göre popülerlikte meydana gelirken, masaüstü-azınlık Amerika Birleşik Devletleri ve Birleşik Krallık gibi ülkelerde bazı günlerde de geçerlidir. Android ve iOS şu anda dünya çapında mobil işletim sistemlerinin pazar payının %80'ine hakimdir.

--

--